הפעם הראשונה בה טעמתי מרק ריבוליטה – פירנצה

מאת: רונה לשם

חבר טוב, שמתגורר בטוסקנה, אסר עלי לעזוב את פירנצה בלי לטעום את מרק ריבוליטה, מרק מסורתי מקומי המורכב מלחם ושעועית. "הוא נפלא", הוא אמר לי בעודנו לוגמים אספרסו ונוגסים מדונטס פריך, "חסר לך שאת לא מנסה אותו, זה כאילו שלא ביקרת בפירנצה".

מאותו הרגע, בנוסף לכל שאר הדברים שרציתי לנסות ולראות בפירנצה, התווסף ל"טו דו ליסט" שלי גם מרק ריבוליטה.

ואכן, יום לאחר מכן, נקרתה לידי ההזדמנות המיוחדת, בארוחת צהריים שאכלנו במסעדה השוכנת בצד השני של העיר, מעבר לגשר. הגענו לשם במקרה, אחרי שביקרנו בתצפית המרהיבה על העיר, ואז בעודנו יורדים במורד הרחוב, נגלתה לעינינו מסעדת I Bastioni di San Niccolo, שנראתה מקומית ומסורתית, ונשמעה בה רק איטלקית ולכן החלטנו לאכול בה צהריים.

101_0416

I Bastioni di San Niccolo

101_0413

מבט מבפנים

101_0414

ועוד אחת

טיפ ראשון וחשוב שתשמעו ממני על מסעדות באיטליה עוסק במה שמכונה "יין הבית" (הטיפ השני הוא אפרטיבו, ועל כך בפוסט נפרד).

עזבו אתכם מתפריטי יין, בכל מקום בו הנכם סועדים, בקשו את יין הבית, אדום או לבן לבחירתכם. תהיו בטוחים שתיהנו. כל יין כמעט שיצא לי לנסות באיטליה היה מעולה, ויין הבית הוא לרוב אופציה נפלאה וזולה, ואם זה טוב לאיטלקים (שמזמינים יין הבית בכל ארוחה), זה טוב גם לנו. יין הבית יעלה בדרך כלל כ-2.5 יורו ויוגש בקנקן קטן שיספיק ל-2 כוסות. תוכלו לבחור בין גדלים שונים של קנקנים וליהנות מיין איכותי במחיר זהה לכוס קולה.

יחד עם היין הוגש לשולחננו לחם מצוין הנאפה במקום.

101_0407

לחם מצוין שנאפה במקום

לאחר הצצה מהירה בתפריט הזמנו מרק ריבוליטה וריזוטו גבינות (בכל זאת, הגעתי חדורת מטרה).

מרק ריבוליטה, אשר יש המכנים אותו "מרק שאריות" (שכן יש הנוהגים לומר כי הוא מוכן מהשאריות של יום האתמול), הוא ארוחה בפני עצמה ואין מושלם ממנו לימים קרירים וגשומים.

101_0411

מרק ריבוליטה

המרק מורכב מבצל, שום, גזר, סלרי, תפוח אדמה, שעועית, עגבניות, כרוב, עלי מנגולד ולחם. הדרך המסורתית להגשתו היא באמצעות אפייה, במה שמזכיר את אופן הכנת הלזניה. לאחר שהמרק מוכן, יוצרים שכבות של פרוסות לחם ומרק: בתחתית הכלי שמכניסים לתנור מניחים פרוסות לחם ועליהן שופכים מרק. על שכבת המרק מניחים פרוסות לחם נוספות, ושוב שופכים שכבת מרק, וכך שוב ושוב עד שכל הכלי מתמלא. לאחר מכן אופים כרבע שעה בתנור ומגישים.

ניכר היה שהמרק שהוגש לי רק חומם בתנור ולא עבר את דרך ההגשה המסורתי, אך זה לא פגע בטעמו, שהיה מעניין ומאוד "מנחם". הצטערתי שהטמפרטורה בחוץ עמדה רק על 20 מעלות, שכן אם כבר לאכול משהו במזג אוויר קודר וקר – זה את המרק המצוין הזה, שמרכיביו לא רק משביעים אלה גם משתלבים נפלא לסימפוניית טעמים מרהיבה.

הריזוטו למען האמת היה מוצלח הרבה פחות, והזכיר יותר אורז עם תוספות מאשר ריזוטו.

101_0410

ריזוטו גבינות

מחירו של מרק ריבוליטה עמד על 6 יורו, ושל הריזוטו 7 יורו. המחירים נמוכים מפני ששתי המנות הוגדרו בתפריט כ"מנות ראשונות", אשר מחולק ל"פתיחים", "מנות ראשונות", "מנות עיקריות" ו"קינוחים" והמחירים כמובן, בהתאם (מנות עיקריות במקום מתומחרות החל מ-12 יורו). עם זאת, גודל המנות שלנו השביע את שנינו ולכן לא המשכנו הלאה, למרומי התפריט והמנות העיקריות שהציע.

קופרטו?!

הקופרטו במסעדה עומד על 1.5 יורו לסועד, ולפיכך הסתכם ב-3 יורו לשנינו.

אמרנו קופרטו? אז זוהי הזדמנות מצוינת להקדיש כמה מילים לסוגיה הזו, שכולנו נתקלים בה בעת הביקור באיטליה. קופרטו אלה דמי עריכה אשר נגבים בגין ישיבה במסעדה. היום דמי הקופרטו הפכו לנחלת הכלל בכל מסעדה כמעט ברחבי איטליה, וגובהם יצוין בדרך כלל על גבי התפריט. ככל שהמסעדה תהיה תיירותית ומרכזית יותר, כך דמי הקופרטו בה יהיו גבוהים יותר (הקופרטו הגבוה ביותר שיצא לי לראות עמד על 6 יורו לסועד).

תמיד כדאי להתעניין בגובה הקופרטו, שכן הוא מקפיץ את החשבון, וזאת במיוחד אם יש מספר גבוה של סועדים.

עם זאת, באיטליה לא נהוג להשאיר טיפ, ולפיכך ניתן להתנחם בכך שאם שילמתם קופרטו, אז הוא מהווה מעין טיפ.

חשבוננו הסופי הסתכם ב-21 יורו. בסוף הארוחה אמנם סימנתי "וי" על המאכל שאסור לעזוב את פירנצה בלעדיו, אך המסעדה לא נכנסה לרשימת המומלצים שלי בפירנצה. מרק ריבוליטה מוגש במקומות רבים ברחבי העיר, כך שאין סיבה מספיק טובה לחזור שוב למקום, שהיה נחמד ותו לא.